16 gode råd om ansættelses­samtaler til virksomheder og organisationer

Vi har sammenfattet 16 gode råd til virksomheder og organisationer om ansættelse af medarbejdere. 

  1. Gør jer klart, at ansættelser kræver en professionel håndtering
  2. Uddan HR-medarbejdere til at stå for processen med ansættelse eller køb professionel hjælp til alle punkterne i denne oversigt incl. gennemførelsen af ansættelsessamtalerne
  3. Gør op, hvilken sammenhæng ansøgeren skal indgå i
  4. Udform en tids- og handlingsplan over processen med ansættelsessamtalerne
  5. Udform person- og kravprofil
  6. Udform stillingsbeskrivelse med funktioner
  7. Udform stillingsannonce
  8. Udform kompetence og kravsspecifikationer
  9. Anvend adfærdsbeskrivende og situationsbestemte interview
  10. Strukturer samtalerne ned til mindste spørgsmål
  11. Udform skema for hver ansøger, som medlemmerne i ansættelsesudvalget udfylder for hver kompetence og tilhørende spørgsmål – gerne med vægtning for de vigtigste kompetencer
  12. Udform opsamlingsskema for alle ansøgeres kompetencer
  13. Gennemfør ansættelsessamtalerne med samme spørgsmål til alle ansøgerne. Det gør vurderingerne sammenlignelige og nemmere at begrunde sine valg efterfølgende
  14. Afklar hvem, der er interviewer under hele ansættelsessamtalen
  15. Tro ikke på mavefornemmelse og anvend ikke smagsdommeri
  16. Udsend en dagsorden om punkterne i ansættelsessamtalen til hver ansøger

Kontakt os, og hør nærmere.