16 gode råd om ansættelsessamtaler til virksomheder og organisationer
Vi har sammenfattet 16 gode råd til virksomheder og organisationer om ansættelse af medarbejdere.
- Gør jer klart, at ansættelser kræver en professionel håndtering
- Uddan HR-medarbejdere til at stå for processen med ansættelse eller køb professionel hjælp til alle punkterne i denne oversigt incl. gennemførelsen af ansættelsessamtalerne
- Gør op, hvilken sammenhæng ansøgeren skal indgå i
- Udform en tids- og handlingsplan over processen med ansættelsessamtalerne
- Udform person- og kravprofil
- Udform stillingsbeskrivelse med funktioner
- Udform stillingsannonce
- Udform kompetence og kravsspecifikationer
- Anvend adfærdsbeskrivende og situationsbestemte interview
- Strukturer samtalerne ned til mindste spørgsmål
- Udform skema for hver ansøger, som medlemmerne i ansættelsesudvalget udfylder for hver kompetence og tilhørende spørgsmål – gerne med vægtning for de vigtigste kompetencer
- Udform opsamlingsskema for alle ansøgeres kompetencer
- Gennemfør ansættelsessamtalerne med samme spørgsmål til alle ansøgerne. Det gør vurderingerne sammenlignelige og nemmere at begrunde sine valg efterfølgende
- Afklar hvem, der er interviewer under hele ansættelsessamtalen
- Tro ikke på mavefornemmelse og anvend ikke smagsdommeri
- Udsend en dagsorden om punkterne i ansættelsessamtalen til hver ansøger
Kontakt os, og hør nærmere.